Studieprogramma

Tekst en communicatie

Opbouw programma

Het studieprogramma van de master Tekst en communicatie omvat 90 EC en is als volgt opgebouwd: 

Jaar 1

  • Kernvakken (12 EC)
  • Journalistieke vaardigheden (12 EC)
  • Keuzevak (6 EC)

​2e semester

  • Kernvak (12 EC) 
  • Scriptie (18 EC)

Jaar 2

  • Stage (30 EC) 

Kernvakken: Schrijven voor doelgroepen

  • In de theoretisch georiënteerde kernvakken bestudeer je de rol van communicatie en argumentatie in diverse domeinen, denk aan de medische sector, politiek en bestuur, de rechtspraak en uiteraard de commerciële sector en goede doelen. 
  • In de praktijkgerichte kernvakken ontwikkel je vaardigheden in het maken van een communicatieplan, het geven van communicatieadviezen en het zelf schrijven van teksten voor professionele organisaties.

Stage

  • In de afsluitende stage breng je de theoretische inzichten en ontwikkelde vaardigheden in de praktijk.

Excursie

De masteropleiding Tekst en communicatie organiseert jaarlijks een excursie om je te laten kennismaken met de beroepspraktijk. Een voorbeeld is een excursie naar de afdeling Communicatie van een grote gemeente.

Symposium: Communicatiebeleid

In het tweede semester organiseer je samen met je medestudenten een symposium over communicatiebeleid. Doelgroep zijn: professionals, alumni, docenten en studenten. Je bent verantwoordelijk voor alle aspecten van de inhoud en de communicatie voor het symposium, zoals het maken van een website, het ontwerpen van posters en brochures en het aanmaken en bijhouden van verschillende social media. Ieder jaar staat er een ander thema centraal. 

Masterscriptie

De masterscriptie (18 EC) is een belangrijk onderdeel van het programma. Je doet onderzoek naar de rol van teksten als overtuigingsmiddel binnen de communicatie van een organisatie. Het onderzoeksonderwerp bepaal je in overleg met de scriptiebegeleider.

UvA Studiegids

Een uitgebreide beschrijving van de vakken van het huidige studiejaar vind je in de UvA Studiegids.

Published by  Faculty of Humanities

18 June 2018