Studieprogramma

Geschiedenis (Educatie en communicatie)

Opbouw programma

Het programma heeft een studielast van 120 EC:

  • 36 EC kernmodules op vakinhoud
  • 21 EC kernmodules gericht op vakdidactiek en pedagogiek
  • 12 EC toegesneden op integratie van vakinhoud en praktijk
  • 30 EC stage
  • 21 EC afstudeertraject

Kernvakken

In het eerste deel van het programma word je ondergedompeld in het huidige historische onderzoeksveld. In het kernvak maak je kennis met de historiografie, de belangrijkste onderzoekstradities en theoretische concepten van het gekozen specialisme. In het vak Geschiedenis en educatie verwerf je inzicht in de hedendaagse historische cultuur en in de vraag hoe historische wetenschappelijke kennis kan worden gepresenteerd aan een publiek van niet-historici.

Inspiratie, innovatie en intervisie

Gedurende het hele programma volg je het inspiratie-, innovatie- en intervisietraject. Dit traject is opgebouwd uit bijeenkomsten met inspirerende professionals, individuele planningsgesprekken, reflectieopdrachten en intervisiesessies. Alle studenten uit een groep zitten het hele traject bij elkaar.

Specialisatie

Bij inschrijving voor de opleiding maak je een keuze voor een van de masterprogramma’s Geschiedenis:

  • American Studies
  • Duitslandstudies
  • Geschiedenis
  • Geschiedenis van de internationale betrekkingen
  • Gouden Eeuw studies
  • Holocaust and Genocide Studies
  • Stadsgeschiedenis
  • Militaire geschiedenis

Je hebt vanaf het begin van de opleiding de vrijheid om je te specialiseren en profileren in een bepaalde richting.

Onderwijspraktijk/Stage

Vanaf halverwege het eerste jaar tot aan het einde van de opleiding sta je voor de klas. De gehele stage omvat 840 uur, waarbinnen je ten minste 100 klokuren lesgeeft in het voortgezet onderwijs. De relatief lange stageperiode zorgt ervoor dat jouw vaardigheden goed worden ontwikkeld en je veel ruimte krijgt ervaring in de praktijk op te doen. Je kunt ervoor kiezen om je stage op twee verschillende scholen te doen, zodat je kennis kunt maken met verschillende onderwijstypen en schoolculturen. Naast lesgeven kun je ook betrokken worden bij andere school gerelateerde zaken zoals excursies, ouderavonden en individuele begeleiding van leerlingen.

Afstudeertraject

Het afstudeertraject kenmerkt zich door een directe koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Je kiest een thema dat voortkomt uit de onderwijspraktijk of vanuit een wetenschappelijke inslag. Als je kiest voor een vertrekpunt vanuit de onderwijspraktijk, dien je de wetenschappelijke reflectie en verdieping op te zoeken. Kies je daarentegen voor een wetenschappelijk vertrekpunt, dan zul je je ook verdiepen in de praktijktoepassing. Je scriptie wordt beoordeeld door zowel een vakdidacticus als een vakdocent. 

Vakmaster al behaald?

Heb je jouw master in Geschiedenis al behaald en wil je leraar worden? Dan kun je kiezen voor de 1-jarige master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO).

Published by  Faculty of Humanities

10 November 2017