Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
uva.nl

Mr. dr. A.C. (Anne) van Wageningen

Moderne Europese Geschiedenis
Faculteit der Geesteswetenschappen
Europese studies
Fotograaf: Greetje van der Werf

Bezoekadres
  • Kloveniersburgwal 48
  • Kamernummer: D2.10B
Postadres
  • Postbus 1619
    1000 BP Amsterdam
  • Profiel

    Curriculum vitae

    Anne van Wageningen currently is senior researcher at the Faculty of Humanities within the departement of European Studies.

    In 1993, I graduated from the Law Faculty, University of Amsterdam. In 2003 I obtained my doctorate degree at the University of Twente.

    Research

    My research includes Constitutional aspects of European Integration, including especially the Constitutional aspects of European Higher Education Law and the European Higher Education Area.

    Teaching activities

    I am teaching the following subject matters.

    - Power of Law; Legal Concepts of European Integration (Macht van het Recht; de juridische concepten van Europese Integratie);

    - Economics and Law of European Integration (Economische en juridische integratie van Europa);

    - BA research seminar (BA onderzoekscollege Sociaal Europa en Europees Burgerschap in juridisch perspectief);

    - Federalisme en machtenscheiding in de Europese Unie;

    - Federalism and the Separation of Powers in the European Union

     

    I taught:

    - European Institutional and Substantive Law (Institutioneel & Materieel Recht van de  Europese Unie);

    - European integration;

    - Dutch Constitutional & Administrative Law.

    - Country Profiling European Policy Studies (Landenpracticum Europees Beleid);

    The European Policy Studies track within the Masters program EuropeanStudies offered a collective research tutorial "Country Profiling". To show the complexity of European Integration, students have to conduct a collective research project connecting the various subject matters, investigating one selected Member State of the European Union across different aspects of the integration process. Students had to organise a research field trip to this country, addressing the question of the state's integration in the European Union. They used a political, legal and economic focus underpinned by a cultural and historical background. Their research had to be interdisciplinary, which enabled the students to draw conclusions surpassing a monodisciplinary approach. The desk research and field trip resulted in a final report. Several field trips are already been made. The resulting reports are published in the Country Reports Studies series (CoRe-studies). Reports on The Czech Republic (2008), Romania (2009), Slovakia (2010), Poland (2011), Latvia (2012) and Lithuania (2013) have been published to date.

    Publications

    Mamadouh, V.D. & Wageningen, A.C. van (Eds.). (2015). EU@Amsterdam: Een stedelijke raad. Amsterdam: AUP.

    Wageningen, A.C. van & P. C. Kwikkers, Financiële grenzen aan de vierde dimensie van de Europese Hogeronderwijsruimte; een nieuwe balans in de uitspraken van het Hof van Justitie van de EU, Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbelei d, (TORB) , 2009-2010, nr. 5, pp. 425-442.

    Geldstromen en beleidsruimte,wegen voor nieuw hoger onderwijs en wetenschap, deel 2, 2009, Den Haag; SDU uitgevers (met P.C. Kwikkers et al), 351p.

    Universiteiten binnen de contouren van één Europees hoger onderwijsstelsel, Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid , (TORB) , 2005-2006, nrs. 4-5, pp. 357-367.

    De veelzijdige burger , Opstellen voor prof. mr. P.J.G. Kapteyn , Lia Versteegh, Anne van Wageningen en Jack-Jan Wirken (red), 2005, Amsterdam: Pallas Publications.

    Het Hof, hoger onderwijs en financiering; universiteiten binnen de contouren van één Europees hoger onderwijsstelsel, in: De veelzijdige burger , Opstellen voor prof. mr. P.J.G. Kapteyn , Lia Versteegh, Anne van Wageningen en Jack-Jan Wirken (red), 2005, Amsterdam, p. 143-158.

    De verkorte staat van de universiteit, in: Nederlands tijdschrift voor onderwijsrecht , 2004, nr. 2, pp. 63-82.

    Over ontwerpregeling inzake participatie, in: Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid, 2003-2004, nr. 3, pp. 263-265.

    Twee modellen om een à la carte-menu voor de inrichting van universiteiten te beoordelen, in: Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid, 2002-2003, nr. 3, pp.549-583.

    De staat van de universiteit; een rechtsvergelijkende studie naar de institutionalisering van de universiteit in Nederland, Frankrijk en Nordrhein-Westfalen , UT/CHEPS, 2003. 241p. (verwijzing: proefschrift)

    Wat leert de institutionele rechtstheorie ons over Portugal? De bijdrage van de institutionele rechtstheorie aan de rechtsvergelijking,in: De Regel Meester, Opstellen voor Dick W.P. Ruiter, M.A. Heldeweg, R.J.P. Schobben en W.G. Werner (red.), Enschede, Twente University Press, 2001, pp. 233-250.

    Papers & conference contributions

    (07-09-2013) To Federalise or Not? Reshuffling Decision Making Power Concerning Social Policies Between Member States and the EU Through Higher Education, ECPR 7th General conference Bordeaux, 4-7 September 2013, 26p.

    (14-09-2012) Who decides in the European Higher Education Area? ECPR,  6th Pan-European Conference on EU Politics, Tampere 13-15 September 2012, 20p.

    (11-09-2009) The European Higher Education Area: creating new institutional spaces within the framework of the European Treaties? ECPR, 5th ECPR General Conference, Potsdam, Germany, 26p.

    (26-09-2008) The Building of the European Nation; an institutional Approach to European Citizenship, ECPR, ECPR Standing Group on the European Union, Fourth Pan-European Conference on EU Politics in Riga, Latvia, 16p.

    (26-2-2008) Organization of Conference panel sessions: European citizenship and civil society , European Social Science History Conference in   Lisbon, Portugal (with C.R.M Versteegh)

    (26-2-2008) Citizens as members of a Member State and the European Union; an institutional approach concerning multiple citizenships Conference: European Social Science History Conference in   Lisbon, Portugal, 14 p.

    Bestuur binnen de FGw en UvA

    - Ik ben voorzitter van het Centraal Stembureau van de Universiteit ;

    - Ik ben lid van de Examencommissie van het College of Humanities  voor de volgende opleidingen: de bachelor Europese Studies en de bachelor Religiewetenschappen.

    Honours

    - In 2010, the Faculty of Humanities awarded my subject course Landenpracticum the first prize

    - In 1998, I won the UT onderwijsprijs

     

  • Publicaties

    2018

    • van Wageningen, A. (2018). Free movement, citizenship and the regulation of higher education: A constitutional and institutional stress test. In H. Mercenier, E. Ni Chaoimh, L. Damay, & G. Delledonne (Eds.), La libre circulation sous pression: Régulation et dérégulation des mobilités dans l'Union européenne (pp. 185-204). (Idées d'Europe). Bruxelles: Bruylant. [details]
    • van Wageningen, A. (2018). Higher Education as a service: Denying the obvious. In C. Sin, O. Tavares, S. Cardoso, & M. J. Rosa (Eds.), European Higher Education and the Internal Market: Tensions Between European Policy and National Sovereignty (pp. 255-286). (Issues in Higher Education). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91881-5_9 [details]

    2016

    2015

    • Mamadouh, V., & van Wageningen, A. (2015). De EU-ropese stad kent vele duiders. In V. Mamadouh, & A. van Wageningen (Eds.), EU@Amsterdam: een stedelijke raad: essays over de Europese stad (pp. 15-22). AUP. [details]
    • van Wageningen, A. (2015). 2031: het jaar dat de stad de staat ophief. In V. Mamadouh, & A. van Wageningen (Eds.), EU@Amsterdam: een stedelijke raad: essays over de Europese stad (pp. 401-408). AUP. [details]
    • van Wageningen, A. C. (2015). The Legal Constitution of Higher Education Policy and Governance of the European Union. In J. Huisman, H. de Boer, D. D. Dill, & M. Souto-Otero (Eds.), The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 95-113). Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan. [details]
    • van der Burg, M., & van Wageningen, A. (2015). De stad als instrument voor Europese integratie: napoleontisch Amsterdam. In V. Mamadouh, & A. van Wageningen (Eds.), EU@Amsterdam: Een stedelijke raad: essays over de Europese stad (pp. 351-356). AUP. [details]

    2012

    • Kwikkers, P., & van Wageningen, A. (2012). A Space for the European Higher Education Area: The Guidance from the EU Court of Justice to Member States. Higher Education Policy, 25(1), 39-63. https://doi.org/10.1057/hep.2011.22 [details]

    2010

    • van Wageningen, A., & Kwikkers, P. (2010). Financiële grenzen aan de vierde dimensie van de Europese hogeronderwijsruimte: een nieuwe balans in de uitspraken van het Hof van Justitie van de EU. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2009-2010(5), 425-442. [details]

    2004

    • van Wageningen, A. C. (2004). De verkorte staat van de universiteit. NTOR : Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht, 16(2), 63-82. [details]

    2020

    • van Wageningen, A. (2020). [Bespreking van: J.R. Groen (2017) Academische Vrijheid : een juridische verkenning]. NTOR : Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht, 2020(1), 28-35. [details]

    2017

    • van Wageningen, A. C. (2017). Educating Universities: Higher Education between Academic Freedom and an European Executive Order. In EGPA Annual conference

    2016

    2015

    • Mamadouh, V., & van Wageningen, A. (Eds.) (2015). EU@Amsterdam: een stedelijke raad: essays over de Europese stad. AUP. [details]

    2009

    • van Wageningen, A. (2009). The Bologna process: converging the legal rule in the European Higher Education Area: [ELA expert workshop 26-27 April 2009]. European Association for Education Law and Policy. [details]

    2006

    • van Wageningen, A. C. (2006). Universiteiten binnen de contouren van één Europees hogeronderwijsstelsel. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2006(4-5), 357-367.

    2005

    • Versteegh, L., van Wageningen, A., & Wirken, J. J. (2005). De veelzijdige burger: opstellen voor prof. mr. P.J.G. Kapteyn. Amsterdam: Pallas Publications. [details]
    • van Wageningen, A. (2005). Het Hof, hoger onderwijs en financiering: universiteiten binnen de contouren van één Europees hoger onderwijsstelsel. In L. Versteegh, A. van Wageningen, & J-J. Wirken (Eds.), De veelzijdige burger: opstellen voor prof. mr. P.J.G. Kapteyn (pp. 143-158). [Amsterdam]: Pallas Publications.

    2003

    • van Wageningen, A. C. (2003). Twee modellen om een à la carte-menu voor de inrichting van universiteiten te beoordelen. NTOR : Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht, 6, 549-583. [details]

    2017

    • van Wageningen, A. C. (2017). Gelijke academici, gelijke baretten? In V. I. Daskalova, & M. A. Heldeweg (Eds.), Constitutionele mogelijkheden en beperkingen voor experimenteel handelen en experimentele wetgeving: Staatsrechtconferentie 2016 (pp. 193-208). (Publicaties van de Staatsrechtkring ; Vol. 20). Oisterwijk: Wolf Legal Publishers (WLP). [details]

    2009

    • Kwikkers, P. C., Jongbloed, B. W. A., Gerritsen, C. W. A., Vossensteyn, J. J., Kaiser, F., & van Wageningen, A. C. (2009). Geldstromen en beleidsruimte. (Wegen voor nieuw hoger onderwijs en wetenschap; No. 2). Den Haag: Sdu Uitgevers. [details]
    • van Wageningen, A. C. (2009). Eén Europese hogeronderwijsruimte: gaan er lidstaten failliet? Expertise : Nieuwsbrief voor het Hoger Onderwijs, 3(1), 1-2. [details]

    2018

    • van Wageningen, A. C. (2018). The European Pillar of Social Rights and Higher Education: assessing the legal potential to create EU higher education policies. Paper presented at ECPR SGEU Conference Paris, Paris, France.

    Lidmaatschap / relevante positie

    • van Wageningen, A. (2021). Member ARTES research board, .
    • van Wageningen, A. (2020). Member ARTES research board, .

    Mediaoptreden

    Spreker

    • van Wageningen, A. (invited speaker) (30-11-2017). De normatieve stad: de moeizame relatie tussen de stad en de staat.
    • van Wageningen, A. (speaker) (18-4-2017). Impact in education for other audiences, Voor de Leeuwen' meeting on Knowledge Valorisation, Amsterdam.
    • van Wageningen, A. (speaker) (16-12-2016). Het Bologna proces als voorbeeld van een experiment om Europese statelijke regelgeving te coördineren in internationaal verband., University of Twente.
    • van Wageningen, A. (invited speaker) (6-10-2016). HIGHER EDUCATION AS A SERVICE: DENYING THE OBVIOUS, CIPES - Centro de Investigação de Políticas de Ensino Superior.
    • van Wageningen, A. C. (invited speaker) (19-2-2016). Citizenship and the regulation of higher education: A Constitutional and Institutional Stress Test, Conference: What’s wrong with Free Movement, Regulating and Deregulating Mobility in Europe, Brussels. https://freemovement2016.wordpress.com/21-2/programme/

    Andere

    • van Wageningen, A. (participant) (2016). member ARTES research board, ARTES Research School (other).
    • van Wageningen, A. (participant) (2016). Theme leader Institutions/governance/governmentalities, Universiteit van Amsterdam, ARTES (other).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden