uva.nl
Van de eerste Surinaamse studenten tot Dansen bij Jansen: studenten van de master Publieksgeschiedenis maakten vijf korte documentaires over het Amsterdamse studentenleven in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De video’s zijn onderdeel van het project Biografie van Amsterdam.
Demonstratie tegen hoogleraar Hans Daudt

Amsterdam is geen studentenstad, maar wel een stad vol studenten. Het studentenleven verandert er voortdurend, maar saai is het nooit. In de vijf korte documentaires komen eeuwige studenten voorbij, danscafé Dansen bij Jansen, de eerste Surinaamse studenten, studentenblad Propria Cures en het conflict tussen linkse studenten en hoogleraar Hans Daudt. De voice-overs werden ingesproken door Hans Goedkoop, voormalig presentator van geschiedenisprogramma Andere Tijden.

Biografie van Amsterdam

Met de Biografie van Amsterdam bouwen studenten van de masteropleiding Publieksgeschiedenis aan een zich voortdurend uitbreidend portret van de stad Amsterdam en haar inwoners. Elk jaar maken groepjes studenten een korte documentaire over een bepaald thema. In eerdere edities kwamen onder andere toerisme, standbeelden en stadsdeel Amsterdam-Noord aan bod.

Over de master Publieksgeschiedenis

Van ‘living history’ tot tentoonstellingen en van speelfilms tot games: geschiedenis is overal. In de master Publieksgeschiedenis verwerf je de kennis en vaardigheden om de alledaagse omgang met deze fascinerende historische cultuur te bestuderen. Je denkt na over hoe geschiedenis het best met een beoogd publiek kan worden gedeeld, en werkt samen met professionals aan tastbare producten.