uva.nl
José Boon (oprichter Dagboek Corona en publiekshistoricus) en Paul Knevel (docent publieksgeschiedenis Universiteit van Amsterdam) hebben een bijdrage geleverd aan de digitale tentoonstelling 'Corona in de Stad' van het Amsterdam Museum door de zaal 'Binnenstebuiten' samen te stellen.

Binnenstebuiten

De zaal 'Binnenstebuiten' is samengesteld door Paul Knevel en José Boon. Die titel verwijst naar de plotseling veranderde relatie tussen binnen en buiten, ten gevolge van de 'intelligente lockdown'. Die pauzeknop van het sociale leven resulteert in Amsterdam niet alleen in een onwezenlijke stille stad, maar werpt Amsterdammers ook terug op hun eigen leefomgeving. Buiten verandert in een plek van verlangen en gevaar. De lockdown zet zo onvermijdelijk aan tot reflectie en bezinning.

Iedereen doet dat op een eigen manier. In de zaal worden aan de hand van dagboeken en andere intieme portretten verschillende voorbeelden gegeven van hoe Amsterdammers hun nieuwe belevingswereld ervaren. Of de blik naar binnen of juist naar buiten is gericht – alle voorbeelden confronteren ons met herkenbare angsten, verlangens en onzekerheden van de afgelopen maanden.

De egodocumenten in deze zaal herinneren ons aan het open einde van de geschiedenis en de inspirerende wijze waarop gewone Amsterdammers die onzekerheid te lijf zijn gegaan, niet door weg te kijken, maar juist door bij zichzelf te rade te gaan.

Over 'Corona in de Stad'

De digitale tentoonstelling ‘Corona in de Stad’ van het Amsterdam Museum – in samenwerking met onder andere de UvA – is vrijdag 15 mei van start gegaan. Op coronaindestad.nl bekijk, lees en luister je naar verhalen van creativiteit, kwetsbaarheid, troost, verdriet en vrolijkheid, eenzaamheid en solidariteit in onze stad. De tentoonstelling is een doorgaand project: iedereen in Amsterdam en/of met een hart voor de stad kan zijn bijdrage blijven inzenden.

Dr. P. (Paul) Knevel

Faculteit der Geesteswetenschappen